CONSUMER PREFERENCES OF BIODEGRADABLE TOTE BAG PRODUCTS FROM SEAWEED CARRAGEENAN (Eucheuma cottoni)

Authors

  • Ine Maulina
  • Abiomi Ciptoning Bentali Padjadjaran University
  • Asep Agus Handaka Suryana

DOI:

https://doi.org/10.23960/aqs.v12i1.p1377-1389
Abstract View: 360

Abstract

Biodegradable tote bag is a processed carrageenan product from seaweed (Eucheuma cottoni) which is processed into fashion products. Consumer preferences are used to see consumer choices in determining the most preferred attributes of biodegradable tote bag products. This study aimed to see consumer preferences for biodegradable tote bag products. This research was conducted in Cibinong District, Bogor Regency as a general segmentation and Jatinangor District, Sumedang Regency as a special segmentation. The research method used was quantitative descriptive with analysis using frequency distribution and the Mann-Whitney U Test. The sampling technique was purposive sampling. The results showed that, out of the 6 attri-butes, there were 2 attributes that had a real difference between general segmentation and student segmentation, namely color attributes and the size of biodegradable tote bag products. Meanwhile, the other 4 attributes have no noticeable difference, namely texture, aroma, water resistance, and weight durability. Consumer preferences in general segmentation and the majority of students choose biodegradable tote bags that have a dark green color, smooth texture, no aroma, resistant to water, the ability to withstand a weight of > 1 kg, and measuring 30 x 40 cm.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andansari, D., & Shyafary, D. (2021). Peluang inovasi produk tas wanita berbahan ulap doyo ber-dasarkan preferensi masyarakat di Kalimantan Timur. Jurnal Kreatif, 9(2): 174 - 180.

Badan Pusat Statistik Kabupaten Bogor. (2021). Kabupaten Bogor dalam Angka.

Badan Pusat Statistik Kabupaten Bogor. (2022). Kabupaten Bogor dalam Angka.

Badan Pusat Statistik Kabupaten Sumedang. (2022). Kabupaten Sumedang dalam Angka.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1): 33 – 54.

Farida, N., Widoretno, S., & Yuliastuti, E. (2020). Pembuatan kantong kain “tote bag” sebagai peng-ganti kantong plastik pada pemuda wirausaha Blitar. Jurnal Graha Pengabdian, 2(4): 296.

Fathmawati, D., Abidin, M. R. P. & Roesyadi, A. (2014). Studi kinetika pembentukan karaginan dari rumput laut. Jurnal Teknik ITS, 3(1): 27 – 32.

Fatimah, D., Yunidar, D., & Setiawan, A. F. (2023). Perancangan tote bag sebagai merchandise ap-likasi edualecta. e-Proceeding of Art & Design, 10(1): 741 – 763.

Frank, R. H. (2011). Microeconomics and Behavior, Eight Edition. New York: McGraw Hill Inter-national Edition.

Hidayati, S., Zulferiyenni., & Satyajaya, W. (2019). Optimasi pem-buatan biodegradable film dari selulosa limbah padat rumput laut Eucheuma cottoni dengan penambahan gliserol kitosan, CMC dan tapioka. Jurnal Pen-golahan, 22(2): 340 – 354.

Imron, I. (2019). Analisa pengaruh kualitas produk terhadap kepua-san konsumen menggunakan metode kuantitatif pada CV Meubele Berkah Tang-gerang. Indonesian Journal on Software Engineering (IJSE), 5(1): 19 – 28.

Indarti, E., Zara, M. N., Srimarlita, A., & Nur, B. M. (2022). Karakteristik edible film dari rumput laut (Eucheuma cottoni) dengan variasi konsentrasi. Jurnal Tekhnologi Pengolahan Per-tanian, 4(1): 34 – 39.

Joy, C. E. (2021). Perancangan produk lifestyle dengan memanfaatkan limbah daun kering. Jurnal of Design, 1(1): 24 - 31.

Kementerian Kelautan dan Perikanan. (2022). Rilis Data Kelautan dan Perikanan Triwulan I Tahun 2022. Pusat Data Statistik dan Informasi Sekretariat Jendral Kementerian Kelautan dan Perikanan: Jakarta.

Kementerian Kelautan dan Perikanan. (2018). Profil Peluang Investasi Komoditas Rumput Laut. Direktorat Usaha dan Investasi: Jakarta.

Lenaini, I. (2021). Teknik pengambilan sampel purposive dan snowball sampling. Historis, 6(1): 33 – 39.

Nurhasanah, S., Ramdan, A. M., & Komariah, K. (2019). Analisis kelompok acuan dan atribut produk terhadap keputusan pembelian konsumen tas Eiger pada Eiger Store Kota Sukabu-mi. COSTING: Journal of Eco-nomic, Business and Account-ing, 2(2): 315 – 321.

Ompi, A. P., Sepang, J. L., & Wenas, R. S. (2018). Analisis faktor–faktor yang menyebabkan terjadinya pembelian implusif produk fashion di outlet Cardi-nal Mega Mall Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 6(4).

Ratnaningsih, G. A., & Wahyuningsih, S. E. (2022). Nilai estetika tas wanita motif batik dengan pemanfaatan limbah serabut kelapa dan kombinasi kulit sapi. Fa-shion and Fashion Education Journal, 11(1): 49 - 55.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif & RND. Bandung: Alfabeta.

Widyantara, N. K., Amani, H., Tripiawan, W. (2021). Perancangan atribut produk tas artch berdasarkan preferensi konsumen menggunakan metode conjoint analysis. eProceedings of Engineering, 8 (5): 7275 - 7282.

Yusvita, G., Rinjani I., Arum S., Resa A. E., Wahyudin W., & Puspa S. R. (2021). Analisis usaha tote bag ramah lingkungan sebagai solusi guna mengurangi sampah plastik. Go-integratif : Jurnal Teknik Sistem dan Industri, 2(1), 12–23.

Downloads

Published

2023-11-03

How to Cite

Maulina, I., Bentali, A. C., & Suryana, A. A. H. (2023). CONSUMER PREFERENCES OF BIODEGRADABLE TOTE BAG PRODUCTS FROM SEAWEED CARRAGEENAN (Eucheuma cottoni). AQUASAINS, 12(1), 1377–1389. https://doi.org/10.23960/aqs.v12i1.p1377-1389

Issue

Section

Articles